bröd är kärlek...

...om man bakar det själv.

Jag har stulit ett recept från en blogg som stulit det från en annan blogg och jag tänker helt skamlöst lägga ut det här, enbart för att det är ett så bra recept att alla borde baka bröd. Med ekologiska produkter, amen.

7 dl mjöl av valfri sort (jag använde rågsikt och dinkel)
1 tsk salt
2 tsk bikarbonat
4 dl fil

Rör, häll i oljad brödform, in och gosa i ugnen 40-60 min, 175 grader, medan man pluggar, pillar sig i naveln, nattar barn, spelar playstation eller vad man nu tycker är lämplig sysselsättning.
Själv lyssnade jag på den fantastiska nina ramsby:

www.myspace.com/ninaramsby

den kvinnans musik får hela ryggraden att krusa sig som en tjusad orm... åh.

Som smaksättare i brödet kan man ha nötter/äpple/morot/oliver/feta/frön/torkad frukt/sirap/ost/jordnötsmör eller vad man nu gillar i nästan valfri mängd. Jag blandade till en liten blanding av frön och annat gott på Ica, deras såndär "blanda din egen musli"-grej. Och så hade jag i hallonfil för jag glömde köpa vanlig men det gick fint det med.

Tippa ur formen och låt kallna under bakduk.
Kan tipsa om att Philadelphiaost och Kiviks björnbärssylt är ett utmärkt pålägg.
Tillsammans.

Det bästa med brödet är att det är förbannat gott men det faktum att man gör det själv, nästan utan ansträngning och att det blir så billigt, det väger nästan lika tungt som formen man bakar det i.
Förresten går det in tre formar i ugnen samtidigt. Bara ett tips.

Jag älskar att laga mat.
Men mest gillar jag experiment med recept.
Eller inga recept alls.
Livin on the edge.

såhär såg det ut:


Härom söndan pysslade vi ihop ostgratinerade crepes med svamp- och spenatfyllning, de såg ut såhär:



ser kanske lite bleka ut på bilden men de smakade himmelskt.

Nu tänker ni, herregud, vad har hänt?
Från flamsig partypingla till snusförnuftig hemmafru snabbare än speedy gonzales?
Det ena utesluter inte det andra, jag tänker vara precis hur prettopräktig jag vill.
Suck it up suckers.





Kommentarer:
Postat av: Sabina

mumma!! :)



nästa steg e att komma upp i de helande skogarna i småland o inse att detta, detta e ju grejor! haha



kramar o kärlek


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits